torsdag 5 december 2013

Hemma!

Nu har jag kommit HEM, och det är fett skönt! Jag har saknat mitt kära hem och min kära familj riktigt mycket de sista dagarna, men det har också varit riktigt kul att resa! Jag har lärt mig sjukt mycket om fattigdom och sånt, samtidigt som jag har haft skitroligt. Jag har också lärt mig hur man ska handskas med pengar, fast nu hade jag ju mycket pengar och lite flyt med hotell och sånt. Men i alla fall, jag ska nu redovisa vart pengarna har tagit vägen.
Vi börjar med hotellet, det kostade 7600 kr, flyget kostade 10038 kr, korv på flygplatsen 20 kr, sprutor 1100 kr, malariatabletter 280 kr, också växlade jag in 10000 till CFA-franc. Då hade jag alltså 20962 kr kvar, och det är sjukt mycket, jag fattar inte hur snål jag har varit! 
Med de 10000 jag växlade in fick jag 747000 CFA-franc. Och de har jag använt till att köpa mat, shoppa, ge till de tiggande barnen, betalat för mina utflykter, alltså allt jag har betalat för i senegal. Det som blev över gav jag till Karin och Unicef, och det blev 23045 CFA-franc (ca 312 SEK). Plus att jag gav de pengarna som jag hade kvar, 20962, till dem. Så de fick sammanlagt ungefär 21274 kr. Det tycker jag är rätt bra ändå! Men jag tycker ändå att det är konstigt att jag bara har använt nästan 30000 spänn, visst, jag kunde ha valt ett dyrare hotell och levt lite allmänt lyxigare där nere. Men jag tycker ändå att jag har haft det bra, särskilt när man kollar på gatubarnens vardag (det kommer mer om det sen). Aja, hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar