tisdag 19 november 2013

Nu smäller det! :D

Nu har det blivit dags att åka! Klockan är runt 11, och jag sitter i bilen på väg till Köpenhamn! Så om ungefär tre och en halv timme ska jag sitta på flyget till Lissabon, och sen efter det, till Dakar! Jag är fett taggad och har sett fram emot det här skitmycket, och nu är det äntligen dags! Nu när jag har suttit i bilen i en timme och kommer att sitta här i typ en och en halv timme till så har jag passat på att kolla upp lite fakta om Senegal. Senegal är det västligaste landet på Afrikas fastland. Det gränsar till Gambia, Guinea, Guinea-Bissau, Mali och Mauretanien. Som ni ser på bilden ligger Gambia mitt i Senegal, och det är lite speciellt.
Landet har en befolkning på ungefär 12,2 miljoner, och en area på 196190 kvadratkilometer, varav 2,1 % är vatten. De har ett tropiskt klimat, och en regnperiod mellan maj och november. 
Senegal blev självständigt från Frankrike år 1960, och det är antagligen därför man talar franska, för att det har varit en fransk koloni. Landet är en rebublik, alltså har de en president, den nuvarande heter Macky Sall. Den största religionen är Islam, och 94% är muslimer.
Senegal är fattigt, och lever mest på jordbruk och fiske. Genomsnittslevnadstiden är runt 60 år, så det är väldigt kort, i Sverige har vi nästan 80. Det är ett U-land och BNP/capita är 1021 US dollar, det kan vi jämföra med Sveriges ca 55000. 
De ligger i samma tidszon som Storbritannien, alltså en timme efter oss, och klockan är lite efter 11 här, så den är lite efter 10 där. Det var lite fakta, ganska intressant faktiskt! Hejdå!

1 kommentar:

  1. Hittade du några siffror på BNP, HDI, läskunnighet, näringsstatus m.m. för befolkningen? Bra att ha sedan när du diskuterar fattigdomen i landet...

    SvaraRadera